MI AZ AMI ÖRÖK?
Hogy van e valami örök és maradandó, vagy sem arra a megvilágosult sajátos válasszal szolgál.
Első megközelítésben az „ANATMA” tanítást alapozza meg, ami arra vonatkozik, hogy ha korrekt módon vizsgáljuk a jelenségeket és a tudatot, akkor az derül ki, hogy nem találunk semmi állandó alapot, amire visszavezethetnénk mindent.
- Még a tudat sem az, mivel éppen a tudat változások okozzák a soksíkú kibontakozását a világnak, a lét elemeknek és végsőfokon a szenvedésnek.
Minden jelenség állandótlan, szenvedéssel összekötött, nélkülözi a VALÓ_ÉNT.
„VAN ,ti szerzetesek, egy állapot, melyben föld, víz, tűz, levegő, tér-végtelenség, tudat-végtelenség nincsenek! Ott nincs érzékelés, vagy nem-érzékelés. Ez nem eme világ és nem túlvilág, nem hasonlítható sem a Naphoz, sem a Holdhoz.”
VAN, ti szerzetesek egy nem -született, nem -keletkezett, nem -teremtett, nem alakított.
Ha nem volna ti szerzetesek egy nem- született, nem-keletkezett, nem teremtett, nem alakított, úgy nem volna kivezető út, szabadulás ama világból, amely született, keletkezett, teremtett és alakított!
Kik a megvilágosultak? Mi a megvilágosodás?
A hagyomány szerint a legrégibb korokban is éltek megvilágosultak és a létbe lépnek a távoli jövőben is. Léteznek, Mánusi , tehát testet öltött buddhák, ilyen a jelen korban a kali-yugában élt Shakyamuni a Shákya királyi nemzetség sarja. A Buddha a tökéletes teljes megvilágosodást érte el és a parinirvánába távozva szétoszlatta azokat az okokat, melyek a szamszárában tartják a lényeket. Íly módon rést nyitott a többi törekvő számára a szabaduláshoz, a felébredéshez
A Shákyák bölcse alapvetően csak két lehetőségről beszél. A szenvedésről a szamszárába merült létben és a felszabadulásról a Nirvána kilobbanásában. A Buddhista tradició, a későbbi áthagyományozott tudás, azonban tud különböző létsíkok lehetőségéről is.
Alapvetően mindenki saját tökéletesedése felé halad. Végső soron a felébredés felé, a Létillúzió álmából. Minden lény egy egyedi minőség hordozója, olyan minőségé, ami csak Rá jellemző. Ezáltal gazdagítja az univerzumot és a felébredésre vonatkozó lehetőségek tárházát
A hagyomány szerint egy világkorszakban, csak egy samyaksambuddha jelenik meg.A jelen kor Buddhája Shákyamuni. Az eljövendő Maitreya.
Megvilágosultak, Arhatok, Szatorit, Moksát elértek lehetnek akárhányan.
Van-e a megvilágosodásnak feltétele? Kell e hozzá hit?
A hit a dharma egyik kapuja! Nem az egyetlen és talán nem is a legfontosabb a buddhizmusban. Hinnünk kell valamiben, hogy elinduljunk az úton. Hinnünk kell, hogy az út járható, hogy valaki, valakik már végig járták és hogy a Mi számunkra is lehetséges ez.
A legfontosabb feltétel annak a megértése, hogy mindenben benne van a "Buddha-természet" a megvilágosodás csírája. Ez egy potenciális lehetőség, de természetesen nem jelenti azt, hogy belátható időn belül minden lény eléri a megvilágosodást. De ennek nincs is jelentősége, mert a lét ilyen módon nyitott a végtelen térben és időben.
A megvilágosodást, felébredést kereső látása egyre tisztul, de ettől még nem éri el a megvilágosodást! Az a látási minőség szükséges, ami képes felébreszteni az illúziók álmából. Az én-tudat elhatároltságán kell túllépni a megismerés által. A Lét-vágy felismeri, saját határait és kilobban a határtalan üresség tudatában!
Ez megtörténhet egyetlen életben, testetöltésben! Azonban testetöltések sokasága után sincs erre garancia. Hiszen a fejlődés többnyire az egó fejlődését jelenti és a megvilágosodás feltételét nem ez jelenti, hanem az egoista én-képzet meghaladása. A tudás tévedés, a nemtudás zűrzavar!
Ezért legyél jelen!!! Mindig éppen ott, ahol vagy és abban, amit teszel. Mikor eszel, egyél! Mikor sétálsz, akkor sétál! Csak légy jelen!!!
Mi az Önvizsgálat?
Ahoz, hogy képesek legyünk jelen lenni az aktuális tudat pillanatban, meg kell vizsgálni a tudati éberségünket és ennek tapasztalatát az önvizsgálat tárgyává tenni. Ez a tapasztalás teszi lehetővé a szabadulást.
Mitől is akarunk megszabadulni? A szenvedéstől! Miért is szenvedünk?
Azért szenvedünk, mert a helyes tudást nélkülözzük. A helyes tudás segítségével megszabadulunk az én-illúzió káprázatától. Ha felismerjük, hogy minden dolog nélkülözi az ént, akkor ki az aki szenvedhetne?
Nem a másokon való uralkodás, hanem az önvizsgálat és az önuralom megszerzése a buddhista célja!
"Mit használ az erdő annak, aki uralkodott magán, és mit használ annak aki nem uralkodott magán. Mindenütt, ahol az ember uralkodott magán, ott van az erdő, ott van a remeteség!"
Mi a világ helyes értelmezése?
A transzcendens forrásából a Létnek, minden lény részesül. Létezik fejlődés, ez azomban nem eleve elrendelt, hanem szabad.
Az egész létezés alapja, transzcendens. Ennek tudatában vannak úgy a keleti, mint a nyugati hagyományokban. Az emberiség történelméből és a történelem előtti emlékezet-morzsákbanból is ez derül ki. Csak a huszadik század végére alakul ki egy olyan naív-materialista felfogás, hogy a lények egymástól elhatárolt entitások és hogy az anyagi lét határozza meg a tudatot. Ezt nevezték az anyagi valóságnak.
A Megvilágosultak azt állítják, hogy ha felébredtem az illúziók álmából, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy nincs elhatárolt "én"-ség.
Ezért a valóságra vonatkozóan, három dolgot célszerű megjegyezni: múlandó,szenvedés teli és elhatárolt én nélküli minden, ami a szamszárában megnyilatkozik.
Ki a mester ? Mi a Guru szerepe? Miről ismerszik meg az igaz tanító?
A Mester , a Guru keresése, azért lehetséges, mert az Ős-Guru a tudatfeletti tudatosság aktuális fokán megnyilatkozik. A Mester soha nem lehet külső, még akkor sem, ha egy másik ember alakjában jelenik meg.
Lehet, egyszerre sok mester tanítását hallgatni és mindegyikből kimazsolázni a számunkra szimpatikus tételt, sőt lehetünk saját magunk lámpása is.
A Guru szerepe azonban elsősorban az, hogy adott pillanatban a tanítványt felszabadítsa a saját korlátai alól, inspirálja és tovább segítse az útján.
Amennyiben találkozunk valakivel, aki a megvilágosodás iránt érdeklődik, mi lenne a rövid tanács az illetőnek?
Azt találunk az életben amit keresünk! A legfontosabb ezért, hogy emelkedést, fényt, tudatosságot keressünk mindenben. Ezzel a választásunkal a sorsunknak adunk helyes irányt. Sokkal fontosabb, hogy mit nem teszünk, mint hogy mit teszünk. Amiben felismerjük a tudati sülyedés lehetőségét, azt lehetőleg kerüljük el! Vigyázzunk a tudati épségünkre, óvjuk meg a káros hatásoktól, amelyek zavart okoznak.(Bóditószerek, érzelmi hullámzások, helytelen táplálkozás, kialvatlanság.)
Aztán a következő, hogy inspiráló, harmonikus, a tudat hullámzását elcsendesítő tudati környezetet hozzunk létre önmagunk és mások számára.
Térben és időben egytemes szemléletet elsajátítani nem könnyű, de kalandos válalkozás. Talán ez lehet a legnagyobb vonzerő!
Mit jelent a bodhisatva kifejezés?
A szótári értelmezése: a buddhaság várományosa.
A páli kánonban csak akkor szerepel, ha a Buddha előző létformáiról van szó, vagy az eljövendő Maitreyát említik.
Főerénye - a könyörület, végtelen irgalom.
Tíz ismérve –
1. Önfeláldozás
2. Szerénység
3. Türelem
4. Adakozás
5. Védelem nyújtása
6. Gyógyítás
7. A szentélyek őrzése
8. A Buddha-Dharma terjesztése
9. Együttérzés a bajba jutottakkal
10. Mások terheinek átvállalása
A legkiemelkedőbb a Mahayánában , Avalokitesvara.
Bodhisatva fogadalmat tenni, azt jelenti, hogy a legmagasabbfokú elszántság csiráját elültetetni, és a felébredést a szenvedő lények érdekében megvalósítani.