DHARMA-DIALÓGUS

Kevés olyan hely van, ahol a kérdéseidre valóban választ kapsz. A Dharma-dialógus lényege, hogy Te kérdezel bármit, bármiről és mi válaszolunk. Nem meggyőzni akarunk, hanem inspirálni.


Gondolj rám könyörülettel


A földön egyetlen élet sem kerüli el a halált.
Egyik ember hal meg a másik után.
Nemsokára nekem is meg kell halnom.
Bolond vagyok, ha azt hiszem, én majd örökké élek.
Ó, mester, gondolj rám könyörülettel.
Áldj meg, hogy terveim számát haladéktalanul csökkenteni tudjam.


Jamgon Kongtrul Lodro Thaye: 
Mester a messzeségből, jöjj el!
Könyörgés, mely odaadással járja át a szíved



images_10.jpg

Hsin Hsin Ming
A NAGY ÚT NEM NEHÉZ
A III. pátriárka szútrája

A Nagy Út nem nehéz
azok számára, akik nem válogatnak.
Amikor szeretet és gyûlölet egyaránt
hiányzik,
minden világossá és nyílttá válik.
De lásd csak a legkisebb különbséget,
és az ég a földtõl különválik.
Ha látni akarod az igazságot,
akkor ne érvelj semmi mellett vagy ellen.
Szembeállítani azt, amit szeretsz,
azzal, amit nem szeretsz, az elme betegsége.
Amikor a dolgok mély értelmét nem érti,
akkor az elme természetes békéje felborul.
Az Út tökéletes, mint a határtalan tér,
amelyben semmi sem hiányzik, és semmi sem
teng túl.
Mivel az elfogadást vagy a visszautasítást
választjuk,
nem látjuk a dolgok igaz természetét.
Ne a külsõ dolgokba bonyolódva,
s ne is az üresség belsõ érzésében élj!

Légy derûs a dolgok egységében,
s az ilyen téves nézetek önmaguktól eltûnnek.
Amikor megpróbálsz felhagyni a cselekvéssel,
hogy elérd a tétlenséget,
akkor épp ez az erõfeszítés tölt meg aktivitással.
Amíg megmaradsz az egyik vagy a másik cselekvésben,
addig sohasem ismered meg az Egységet.
Akik nem az egyetlen Útban élnek,
azok kudarcot vallanak mind a cselekvésben,
mind a tétlenségben,
mind az állításban, mind a tagadásban.
Ha tagadjuk a dolgok realitását,
elszalasztjuk valóságukat,
ha kijelentjük a dolgok ürességét,
ugyancsak átnézünk valóságuk felett.
Minél többet beszélsz és elmélkedsz az
igazságról,
annál jobban eltávolodsz tõle.
Hagyd abba a beszédet és a gondolkodást,
és nem lesz semmi, amit ne ismerhetnél meg.
Visszatérni a gyökerekhez nem más, mint
megtalálni a dolgok értelmét,
de ha jelenségeket hajszolunk, akkor nem
találjuk meg a forrást.
A belsõ megvilágosodás pillanatában
ott a jelenség és az üresség mögé hatolás.
A változásokat, melyek az üres világban látszólag
megtörténnek.



Kapila Vimalakirti

A tengelyre vigyázz!



Valami mindig hiányzik. Valami hiányérzet mindig megmarad. Nem teljes semmi. 
Csak ritka pillanatokban élhető át a harmónia és összeszedettség, a nyugalom és béke, és annak emléke is elillan, gyorsan, mintha soha sem lett volna…
Emlékezünk rá mégis, hogy volt. Hogy jó volt, és hogy akkor voltunk kapcsolatba a saját létünk középpontjával.
„ A malomkereket forgathatod, csak a tengelyre vigyázz!” Ez a Csan mondás nagyszerűen fejezi ki azt, ami a legfontosabb. Ha a saját tengelyünk sérül, akkor hiába forgatjuk a Lét kerekét, a malom minket őröl szét. 
Meg kell állni és helyrehozni, amit lehet. A világ-tengellyel egyé kell válni és akkor lehet őrölni tovább. A tudati tompultsággal nem vagyunk hasznára senkinek. A halhatatlanság helyett a halált választjuk vele.

Beavatás és éberség

images_20.jpg

Láma Anagarika  Góvinda

Meditációs Gondolatok

 FÜGGŐSÉG ÉS SZABADSÁG

A legtöbb ember jobban fél a szabadságtól, mint a szolgaságtól. 

Hisz sokkal kényelmesebb másokat követni, mint saját ítéletünket és lelkiismeretünket, ami mindig új egyéni kezdeményezéseket, döntéseket, erőfeszítéseket és folyamatos felelősséget követel.

Ez leginkább azokban a vallásokban mutatkozik meg, melyekben az átlagember hogy személyes felelősségétől  szabaduljon, dogmákba menekül. A saját felelősség  értelmét újra felébreszteni, ez egyik legnagyobb történelmi érdeme az indiai középkor buddhista
misztikusainak (siddhák ), kik a kolostor életkényelmét és védelmét feladva, mint magányos zarándokok az otthontalanságban keresték a megvilágosodás felé vezető utat, mint ahogy azt egykor a Buddha is tette. Sokszor excentrikusnak ható, sőt paradox életmódjuk (ami gyakran a zen-módszerekre emlékeztet) mintegy reakció és tiltakozás volt a dogmatikus szűkkeblűség, az önigazolt erény ellen.

A parancsolatok megtartása egyedül, legyen az mégoly becsületes is, nem elegendő ahhoz, hogy előmozdítsa a belső növekedést, mert ez csak külső forma. Gyakran a parancsolatok megszegése melegebb melegház. - Mert egy szent csak jócselekedeteket hajt végre, így gondolják, csak jócselekedetek segítségével válhatnak szentekké.

A megvilágosodás nagy mesterei nem a kolostorok világában érték el céljukat. A megvilágosodás nem adható át másoknak adományként.

A megvilágosodás, súlyos  és magányban megvívott, önmagunkkal folytatott harcok eredménye, - az erdők magányában,
a hegyek vadonában, barlangok sötétjében, vagy sivatagok végtelenségében.
Ezek azok a helyek, amelyeken az emberi szellem nagy, döntő csatáit megvívták. A nagyok útja mindig a magányosság ösvénye volt és az emberi ítéletektől  és előítéletektől való teljes függetlenség útja.


IGEN


A filozófia kapcsolatban áll a vallással, de a bölcselkedés a vak hit megrendülésével veszi csak igazán kezdetét. A bölcsesség együtt jár az elmélyedéssel. Az elmélyedés és az ezt segítő gyakorlás a szellemi törekvő legfontosabb feladata. A gyakorlás előkészületeket igényel, az előkészületek időigényesek. Az idő biztosítása a gyakorlásra a motiváció komolyságát igényli, mivel tisztázni kell a prioritásokat.
A megfelelő hely, időpont,időtartam mellet a meditatív elmélyedésnek szüksége van valamilyen támaszra, ami az összpontosított figyelmet képes lekötni. A meditáció támaszának örömteli jóérzést kell jelenteni, hogy a tudati függetlenség érzetét segítse. A LÉGZÉS KIEGYENSÚLYOZÁSA ADJA AZ ALAPOT! A megfelelő hang vibráció összehangolja a belsőt a külsővel és a helyes tudáshoz segít.
A szertartások, áldozatok, jó cselekedetek nem vezetnek célhoz, csak annak felismerése: AZ ÉN KÉPZETEM én KÉPEZEM!? ÉN? NEM én! IGEN
250px-bhavachakra.jpg

A jelenségek

Hui Neng

A hatodik pátriárka szútrája ( részlet)

A jelenségek nem valóságosak!
Szabaduljatok meg attól az elképzeléstől, hogy a jelenség-világ valóságos!
Aki a jelenségek valóságában hisz, azt éppen ez a fogalom köti, mely valóban illúzió. Aki meglátja a Valóságot bensőjében az belátja, hogy az igaz tudat a csalóka jelenségeken kívül keresendő. Ha a tudat megtévesztő jelenségek rabja, akkor hol található a Valóság?...

Az érző lények nyughatatlanok. Aki a mozdulatlanságot gyakorolja, az nem ér el vele semmit, csak azt, hogy olyan lesz, mint egy élettelen tárgy.
Ha meglátjátok az igazi mozdulatlanságot, akkor a cselekvésben is mozdulatlanságot tapasztaltok. A mozdulatlanság csupán mozdulatlanság, nem elmélyülés. Az élettelen tárgyakban a buddhaság csírája nem lelhető meg.
Aki a különféle dolgok és tárgyak megkülönböztetésének mestere, az a rendíthetetlen nyugalom állapotában időzik. Ezen a módon kell valamennyi jelenséget felfogni, ez az „olyanság” működése.

Ti, akik az ösvényen jártok, törekedjetek és vigyázzatok, ne ragaszkodjatok a tudáshoz, mely benneteket a születés és halál körforgásához köt. Azokkal együtt elmélkedjetek a Buddha tanairól, akik velünk együtt törekednek.
Akik másként látják a világot, azokkal legyetek udvariasak és így boldogok lesznek!

A veszekedés távol áll iskolánktól, mivel összeegyeztethetetlen tanításunkkal.
Aki szenteskedik és másokkal veszekszik, az semmibe veszi tanainkat és így tudatának igazi lényegét a világi létezés keserűségének teszi ki.


Weblap látogatottság számláló:

Mai: 3
Tegnapi: 6
Heti: 9
Havi: 12
Össz.: 13 934

Látogatottság növelés
Oldal: Gondolatok
DHARMA-DIALÓGUS - © 2008 - 2024 - dharma-dialogus.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »